Stiftelsen Scenkonstens Historia i Göteborg ger projektmedel för furstligt projekt 2024

Jag vill tacka Stiftelsen Scenkonstens Historia i Göteborg för projektmedel för att genomföra en humoristisk kammarmusikal som ska spelas i Kronhuset – Göteborgs näst äldsta världsliga byggnad. Musikalen tar avstamp i Niccolò Machiavellis furstemanual FURSTEN som publicerades 1532. Den ursprungliga texten kommer dels att om- och bearbetas av Götborgsbaserade scenkonstnärerna Saga Björklund Jönsson och Frei von Fräähsen zu Lorenzburg, dels kommer nytt material att tillkomma utifrån kollaborativt skrivande och devising-metod. Huvudtanken är att en etablerad performancekaraktär –en modern sagofurste och ”frilansande kunglighet” – går i dialog med Machiavelli och ber om relevanta råd utifrån monarkins sam- och framtid, samt ställer följdfrågor till ursprungstexten. Musiken är ett möte mellan klassisk lut- eller cellorepertoar och nutida electro-musik.

Spelplatsen Kronhuset är vald dels för dess symboliska relevans, dels för att öppna upp och aktivera denna kollektivt ägda, men vanligen ganska otillgängliga, historiska miljö mitt i Göteborg.

Projektets bärande idéer i punktform

  • Plats-specifik ”omslutande” teater i en historisk byggnad
  • En litterär klassiker med tvivelaktigt budskap som möter modern sensibilitet och kritik
  • Camp maximalistisk musikal-estetik i kammarformat
  • Vidareutveckling av en experimentell socialt konstruerad performance-gestalt: Prinsen av Lorenzburg – Sveriges första frilansande kunglighet som tar utveckling på gig-basis och som nyss haft kungligt residens i Kronhuset.
  • Vidareutveckling av ett idéer som uppstått ur ett redan påbörjat konstnärligt samarbete med kostymören Anna Sefve af Liljekrage.
  • Experiment med inslag av publikdeltagande där frivilliga ur publiken får anta färdigskrivna roller i en ”pjäs i pjäsen” samt driva på skeenden i spelet i en viss riktning. Formerna för detta kommer att kommuniceras till publiken via projektets dedikerade hemsida på www.fursten.se. Publiken som helhet får anta rollen av ”folket” som Machiavelli och fursten tilltalar och rådfrågar under spelets gång. Vem vet, kanske blir Fursten krönt under kvällens gång, med en improviserad biskop ur publiken? Målet med detta är att uppnå regissören och dramatikern Augusto Boals ideal om publiken som Spect-Actor – både åskådare och skådespelare samtidigt.
  • Marknadsföring som konstnärligt uttryck.

Hjärtinnerligen tack till Stiftelsen för beviljat medel!

You Might Also Like